Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Feedback van collega's en beoordeling werkplek coach


Esther van den Berg, docent Engels en werkplek coach
(link naar beoordeling van Esther)

"Sanne is in februari 2022 gestart met de opleiding tot Onderwijs Professional. Vanuit de school is er grote behoefte aan extra ondersteuning bij bepaalde lessen en klassen. Sanne is een aantal jaar geleden op ’t Schylger Jouw gestart met administratieve taken en werd steeds meer een enthousiasteling aan de pedagogisch/didactische kant. Op onze zeer kleine school heeft Sanne de afgelopen jaren al vaker bijgesprongen en dat beviel aan alle kanten zeer goed.

Sanne vroeg mij om haar stage-begeleidster te worden, ik heb hier heel graag ja op gezegd. Ik had al gezien dat Sanne een goede klik heeft met de leerlingen, zij kwamen al met allerhande vragen naar haar toe en werden dan prettig geholpen. Zeker toen Sanne onze examensecretaris werd en toets-deskundige, werd zij voor leerlingen een belangrijke(re) speler.

Ik geef nu 20 jaar les, waarvan alweer ruim 7 op Terschelling. Bij mijn lessen Engels heb ik te maken met klassen waarin leerlingen zitten met twee- of drie verschillende leerniveaus; bb, kb en tl. Ook kent Terschelling relatief bijzonder veel leerlingen met dyslexie, wat bij een vreemde taal erg lastig kan zijn. Zeker bij Engels, waar spelling en uitspraak vaak niet overeenkomen.
Sanne is vanaf het begin van haar studie regelmatig bij mij in de les aanwezig. In het begin als wat onregelmatiger stage, maar vanaf schooljaar 2022-2023 is ze vast ingeroosterd bij mij en bij enkele andere collega’s.

Sanne brengt in mijn lessen veel enthousiasme en ook rust. Het enthousiasme zit in het uitproberen van andere (digitale) werkvormen, dit brengt dynamiek in anders wat saaiere grammatica-lessen. Bij deze lessen merkten we dat onze ass-leerlingen (of niet gediagnostiseerde leerlingen, maar die er wel naar neigen) moeite hadden met de verandering. Maar een tweede en daaropvolgende keer werd er al wel naar gevraagd, ook door hen. De eerste keer dat Sanne een online spel had gemaakt om onregelmatige werkwoorden te oefenen, werkte dit niet op elke laptop hetzelfde. Hierdoor waren sommige leerlingen enigszins paniek en werd de groep zeer onrustig. Sanne zelf raakte helemaal niet in paniek, is hard bezig gegaan om e.e.a. op te lossen. Het bleek echt niet te werken zoals beoogd en toen ging ze ook niet geforceerd door om het toch maar te proberen. Dat vond ik erg sterk van haar. Gewoon zeggen, jongens, het werkt niet zoals gepland. We gaan dit niet verder proberen nu, we sluiten het af en open je (online) boek.
Dit gedrag en zo’n reactie kan je mijns inziens wel leren, maar Sanne doet dit al op een natuurlijke manier en dat is een enorme prĂ©.
De autoriteit van Sanne werd in deze niet ter discussie gesteld, ze nemen gewoon aan dat Sanne nu ook onderwijsprofessional is en dus kan zij ook dingen regelen en bepalen in de les.

Zoals ik al zei brengt Sanne ook rust in de lessen. Leerlingen die wat vaker moeten worden bediend, weten dat ze ook echt aandacht en uitleg kunnen krijgen als Sanne bij de docent in de les is. Sanne kan de leerstof helder uitleggen en ziet de leerling ook echt. Na het laatste bezoek vanuit de studie door meneer van der Werk begreep ik dat we de lessen Engel ook anders kunnen inrichten. Zoals het nu gaat neemt Sanne vaak de basis- en kaderleerlingen mee naar een andere ruimte alwaar ze met hen aan de slag gaat met de stof. Vaak hebben ze dan eerst de algemene uitleg wel klassikaal gevolgd. Wat de heer van der Werk vertelde was dat het ook zo kan zijn dat ik als docent met deze groep leerlingen apart ga zitten en dat Sanne dan de rest van de klas bediend als onderwijs professional. Dat hebben we nog niet uitgeprobeerd, maar dat zie ik zeker wel zitten." 

Marije Doeksen, studiebegeleleider op 't Schylger Jouw

"Sanne is als collega prettig om mee samen te werken. Ten eerste is Sanne sterk in haar communicatie. Ze kan zowel schriftelijk als mondeling duidelijk formuleren wat ze bedoelt en hiermee haar vragen of informatie begrijpelijk maken voor zowel collega’s als leerlingen. Ten tweede kan Sanne goed een leiderschapsrol vervullen in een samenwerking met collega’s. Ze zet als leider dan verschillende gesprekstechnieken in waardoor het gesprek tussen collega’s aangenaam verloopt. Zo geeft ze elke collega de ruimte om te spreken, luistert ze goed wanneer er een andere collega aan het woord is, grijpt ze in wanneer er te ver van het beoogde onderwerp wordt afgeweken en kan ze doorvragen om tot een concreet antwoord te komen.

In sommige situaties of gesprekken betreffende pedagogiek en didactiek (in relatie tot leerlingen), zou Sanne zowel gevraagd als ongevraagd wat meer op de voorgrond mogen treden. Ze heeft de professionele kennis en vaardigheden om collega’s hierin te adviseren en begeleiden, dus dit mag zeker meer ingezet worden. Sanne was hier al wel sterk in tijdens het bespreken van de klassenobservaties die ze samen met twee andere collega’s heeft gedaan. Een voorbeeld hierbij is dat Sanne bij bepaalde gedragsobservaties van individuele leerlingen het gesprek richtte op wat wel goed gaat bij deze leerlingen en op wat mogelijk helpend zou zijn voor deze leerlingen."

Anne Planting, docent techniek

"Je hebt een heel duidelijke prettige manier van jezelf te  presenteren in de klas. Je spreekt rustig en met een duidelijke stem Het is voor mij duidelijk te zien dat de leerlingen het fijn vinden jou in de klas te hebben. Je bent een goede observant, je observeert de gehele groep en checkt dmv oogcontact en vragen of iedereen de opdracht begrijpt. Daarbij heb je wel de neiging om, tijdens mijn lessen, soms de leerlingen iets te enthousiast te “helpen”. Voor mij ben je een hele fijne collega. Ik waardeer je kennis en inzet enorm." 

Arjen Almoes, docent beeldende vorming en leerlingbegeleider

"Wat ik een sterke kant van Sanne vind in de communicatie naar leerlingen toe, is dat Sanne een gesprek weet te vormen waarbij de leerling zich gerespecteerd voelt en de ruimte en veiligheid krijgt om zelf een argument te vormen.
Via open vragen weet ze leerlingen na te laten denken over eigen leerproces, gedrag en signalement. Soms helpt het om door te vragen, net zolang totdat de leerling begrijpt wat er in het eigen proces anders gaat. Sanne doet dit heel goed, omdat leerlingen op deze manier, via herhaling en zelfreflectie inzicht krijgen en dit waar nodig effectief in kunnen zetten in hun eigen leerprocessen en -prestaties.

Omdat Sanne, via observaties in de klassen en begeleiding van verschillende leerlingen, duidelijk overzicht heeft van de ervaringen en het welzijn van de leerlingen, kan ze deze signalen in eigen professionele taal en houding ombuigen naar collega's, die bijvoorbeeld moeite hebben met bepaald groepsgedrag of individueel gedrag/vermijdend gedrag van leerlingen.
Professionalisering onder docenten is o.a. het openstaan voor opbouwende kritiek en correctie en bewustwording van het vakdidactisch handelen. Sanne heeft via observaties laten zien dat ze docenten en andere collega's op een respectvolle, effectieve manier laat kijken naar de invloed van het eigen handelen naar de leerling toe. Een manier van eigen inzicht verwerven, waarbij de eigenheid van de docent niet verloren gaat en de docent durft aan te geven wat er beter zou kunnen in de overdracht van de lesstof of in didactisch handelen en wat de docent nodig heeft. Het is ons doel om er voor te zorgen dat we elkaar scherp houden in dat constante leerproces.

Daarnaast is Sanne een ontzettend fijne collega en gevoelsmens. Dit draagt ze uit naar zowel collega's als de leerlingen. Fijne en gelijke omgang en aansluiting bij de doelgroep begint met je eigen nieuwsgierigheid, dat doet Sanne heel sterk."


Reacties