Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Ervaring 1




Maart 2022

Welke leeruitkomsten toon ik aan met deze ervaring:
A.3a Lerenden ervaren een positief leerklimaat in fysiek veilige omstandigheden.
A.3b Lerenden voelen zich vrij om fouten te maken.
A.3c Lerenden vertrouwen de Didactisch Educatief Professional.
A.3d De Didactisch Educatief Professional communiceert duidelijk de verwachtingen.
A.3e De Didactisch Educatief Professional draagt aantoonbaar bij aan groepsvorming en groei.

Beschrijving:

In maart 2022 gingen de derde en vierde klassen op schoolreis. Voor mij betekende dit dat ik voor de eerste keer mocht gaan ondersteunen tijdens lessen. Door ziekte van een docent die mee zou gaan ter begeleiding moest een andere docent halsoverkop mee. Er was geen tijd voor overdracht maar er lagen wel opdrachten klaar voor de leerlingen waarmee een collega en ik de lessen konden overnemen.

Mijn doel voor deze ervaring was het bijdragen een positief pedagogisch klimaat. De leerlingen die wij deze week moesten les moesten geven zijn om verscheidene redenen niet meegegaan met de schoolreis maar de gemene deler is dat zij zich niet prettig voelen in de groep. Ik wil hen graag een positieve ervaring geven, dat het ook fijn kan zijn op school. 

Dit groepje leerlingen heeft deze dagen als zeer prettig ervaren, door de aandacht die zij ontvingen hebben ze daadwerkelijk ervaren dat het ook fijn kan zijn op school, en alleen wanneer zij zich veilig en prettig voelen kunnen zij komen tot leren. 

Met het oog op de toekomst:

Ik ben door het voeren van gesprekken met leerlingen de verbinding aangegaan. Tijdens de les wisten een aantal leerlingen niet wat ze wilden doen, het was dan ook een redelijk vrije opdracht. Door het stellen van open vragen is dit uiteindelijk toch gelukt. Dit mag ik een volgende keer beter beschrijven in de ervaring want dat maakt het waardevoller. Ik moet een volgende keer een doel meer SMART formuleren zodat ik achteraf kan toetsen of mijn doelen bereikt zijn. Bij een volgende ervaring wil ik gebruik maken van het boek Didactisch Coachen van Faber en Voerman (2021)














Literatuurlijst & bronvermelding


Faber, F. & Voerman, L. (2021) Didactisch Coachen (10e druk). De Weijer Uitgeverij

NHL Stenden (2021). Studiehandleiding AD Didactisch Educatief Professional.

Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Uitgeverij Pica

Reacties