Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Ervaring 9

Mijn negende ervaring 

November 2022

Welke leeruitkomsten toon ik aan met deze ervaring:
A.1b Onderhoudt zijn vakmatige kennis en vaardigheden door contacten met het betreffende werkveld.
A.2a Leerprocessen zijn aantoonbaar effectief en dit is te herleiden naar bijdragen van de Didactisch Educatief Professional.
B.1b Het team ervaart dat de Didactisch Educatief Professional effectief aansluit bij de werkprocessen.
B.1c Teamleden zijn steeds op de hoogte van de didactische aanpak van de Didactisch Educatief Professional doordat hij dit uitlegt en verantwoordt.
B.1d De Didactisch Educatief Professional is als teamlid ontvankelijk voor feedback.
B.2a De context van de Didactisch Educatief Professional waarin het onderwijs plaatsvindt is op de hoogte van diens rol en handelingen binnen die context.
B.2b De context van de Didactisch Educatief Professional waarin het onderwijs plaatsvindt ervaart een goede verstandhouding en communicatie met de Didactisch Educatief Professional.
B.2c De Didactisch Educatief Professional stemt zijn handelen doelmatig en effectief af met anderen die vanuit hun professionele verantwoordelijkheid bij de lerende betrokken zijn.

Beschrijving:
Door de vakdocent Engels is geconstateerd dat de leerlingen uit de derde klas een hiaat hebben in hun kennis van de onregelmatige werkwoorden. De leerlingen hebben deze kennis nodig, zodat ze straks een goede Engelse brief kunnen schrijven tijdens een schoolexamen. Tijdens het schoolbezoek van Aldert gaf hij mij als tip om meer activerende werkvormen te gebruiken tijdens Engels, zodoende ben ik bij gamification terecht gekomen. Ik ben gaan kijken of we de leerlingen de onregelmatige werkwoorden bij kunnen brengen zonder dat dit voor hen voelt als een verzwaring van de werkdruk. Ik kwam uit bij een kwartetspel, ontwikkeld door studenten van de Hogeschool Utrecht: Games & Gamification (Hogenboom, La Feber, Koops & Rijken, 2020), om mij meer te verdiepen in het concept gamification heb ik een E-Wise cursus gedaan: Gamification in de klas (E-Wise, zonder datum).

Het kwartetspel bleek een goede manier om de werkwoorden in te oefenen, de leerlingen vonden alleen de vorm wel wat lastig en niet helemaal duidelijk. 

Met het oog op de toekomst:
De leerlingen gaven mij feedback en aan de hand daarvan heb ik de regels aangepast en gaan we na de kerstvakantie nogmaals het kwartetspel spelen tijdens een les. Omdat te meten of het kwartetspel een goede oefening is gaan we via quizlet (2007) oefenen met flashcards en vervolgens gaan de leerling hun kennis testen (ook via quizlet). Via quizlet kun je op een speelse manier testen afnemen, het is mogelijk om een competitie-element toe te voegen (hier zijn mijn leerlingen gevoelig voor!)
Ik wil mij in mijn tweede studiejaar meer verdiepen in formatief evalueren, hoe kan ik leerlingen van rijke feedback voorzien op hun werk, zodat het ze aanzet tot verder leren. 





Literatuurlijst en bronvermelding


E-Wise, (zonder datum). Gamification in de klas. Geraadpleegd op 30 november 2022 van https://learn.e-wise.nl/leraarvo/course/1693/gamification-in-de-klas

Hogenboom, N., La Feber, P., Koops, M., Rijken, D., (2020, 8 november). Games and Gamification. Geraadpleegd op 9 november 2022 van https://husite.nl/learnbygames/kritisch-denken/

NHL Stenden (2021). Studiehandleiding AD Didactisch Educatief Professional.

Quizlet, (2007) Geraadpleegd op 30 november 2022 van https://quizlet.com/latest





Reacties