Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Ervaring 5 & 6




Mijn vijfde ervaring en zesde ervaring

September 2022

Ik kies ervoor om deze ervaring samen te voegen, ze handelen over de voorbereiding en uitvoering van dezelfde les.


Welke leeruitkomsten toon ik aan met deze ervaring:

ervaring 5:
B.1a Het team ervaart de Didactisch Educatief Professional als functioneel teamlid.
B.1b Het team ervaart dat de Didactisch Educatief Professional effectief aansluit bij de werkprocessen.
B.1c Teamleden zijn steeds op de hoogte van de didactische aanpak van de Didactisch Educatief Professional doordat hij dit uitlegt en verantwoordt.
B.1d De Didactisch Educatief Professional is als teamlid ontvankelijk voor feedback.
B.1e De Didactisch Educatief Professional vraagt actief om advies aan leerkracht/docent, andere teamleden of deskundigen.
B.1f De Didactisch Educatief Professional doet aantoonbaar inspanningen om zijn eigen functioneren als teamlid te optimaliseren.
B.2a De context van de Didactisch Educatief Professional waarin het onderwijs plaatsvindt is op de hoogte van diens rol en handelingen binnen die context.
B.2b De context van de Didactisch Educatief Professional waarin het onderwijs plaatsvindt ervaart een goede verstandhouding en communicatie met de Didactisch Educatief Professional.
B.2c De Didactisch Educatief Professional stemt zijn handelen doelmatig en effectief af met anderen die vanuit hun professionele verantwoordelijkheid bij de lerende betrokken zijn.
C.1a De beroepscontext van de Didactisch Educatief Professional herkent en erkent de Didactisch Educatief Professional als een professioneel functionaris.
C.1b De beroepscontext weet door uitingen van de Didactisch Educatief Professional steeds wat zijn rol is.
C.1c De beroepscontext kan de Didactisch Educatief Professional bevragen en aanspreken op zijn visie op onderwijs.
C.1d De beroepscontext kent – door actief uitdragen van de Didactisch Educatief Professional – diens visie op onderwijs.
C.1e De Didactisch Educatief Professional onderbouwt zijn handelen op basis van actuele (wetenschappelijke) inzichten en in de beroepscontext relevante conventies en methoden.
C.1f De Didactisch Educatief Professional onderbouwt zijn visie op onderwijs op basis van actuele (wetenschappelijke) inzichten en in de beroepscontext relevante conventies.


ervaring 6:
A.1a Beheerst de leerstof qua kennis en vaardigheden en brengt deze over.
A.2b Demonstreert beroepsmatige handelingen zodat lerenden het begrijpen.
A.2c De Didactisch Educatief Professional kent verschillende pedagogische en didactische interventies en toepassingsmogelijkheden.
A.2d De Didactisch Educatief Professional levert een methodische beoordeling/inschatting/typering van de lerende zodat hij een onderbouwde keuze voor interventies kan voorstellen.
A.3a Lerenden ervaren een positief leerklimaat in fysiek veilige omstandigheden.
A.3b Lerenden voelen zich vrij om fouten te maken.
A.3c Lerenden vertrouwen de Didactisch Educatief Professional.
A.3d De Didactisch Educatief Professional communiceert duidelijk de verwachtingen.
A.3e De Didactisch Educatief Professional draagt aantoonbaar bij aan groepsvorming en groei.
A.4a De Didactisch Educatief Professional verdiept zich aantoonbaar in de leefwereld en culturele achtergronden van de doelgroep.
A.4b De doelgroep voelt zich qua leefwereld en cultuur begrepen.
A.4c De lerende ervaart de communicatie met de Didactisch Educatief Professional minimaal als functioneel voldoende.
A.4d De interactie van de Didactisch Educatief Professional wordt door de lerende zowel positief als begrepen ervaren.
A.4e De Didactisch Educatief Professional staat open voor feedback vanuit de doelgroep.
B.1a Het team ervaart de Didactisch Educatief Professional als functioneel teamlid.
C.1a De beroepscontext van de Didactisch Educatief Professional herkent en erkent de Didactisch Educatief Professional als een professioneel functionaris.
C.2a De Didactisch Educatief Professional kent zijn eigen handelen en kan de kwaliteit daarvan benoemen.
C.2b De Didactisch Educatief Professional beoordeelt de kwaliteit van zijn eigen handelen in relatie tot de betreffende beroepscontext en het onderwijsprogramma daarbinnen.

Beschrijving:
In deze ervaring beschrijf ik het proces van het voorbereiden van een les. Dit schooljaar willen we leerlingen meer eigenaarschap geven over hun leerproces, wij hebben daarom gekozen om keuzeuren te introduceren. Tijdens deze keuzeuren formuleren leerlingen zelf een leervraag en gaan hier gedurende vijf a zes lesuren mee aan de slag, de keuzeuren zijn onderverdeeld in de vier profielen van het VMBO: Groen, Techniek, Economie & Zorg & Welzijn. Op vorige ervaringen kreeg ik als feedback om feedback aan leerlingen te vragen na de les, dit ga ik doen middels een exit kaartje. Aldert vroeg mij waarom ik hier voor heb gekozen, mijn doel van het exit kaartje was om de leerlingen te laten reflecteren op het afgelopen lesuur tevens wilde ik hiermee achterhalen wat voor tips en tops de leerlingen mij wilden meegeven, dit pas bij de rol van afsluiter zoals beschreven in De zes rollen van de leraar (Slooter, 2018)

Binnen ons team was er weerstand, een aantal docenten dachten niet dat een dergelijke vrije opdracht geschikt zou zijn maar zoals Don Zuiderman in zijn video zegt (YouTube, 12 juni 2014) leerlingen leren meer van een complexe opdracht vanuit de hogere gebieden van de Bloom's taxonomie. De taxonomie van Miller had ik hier ook voor kunnen gebruiken alleen had de opdracht of les een andere opzet nodig gehad.

Mijn doel voor deze ervaring was: "Welke stappen moet ik nemen om een gedegen les voor te bereiden, waarbij ik ervoor zorg dat mijn collega's van de werkgroep aangesloten blijven.” Aldert vroeg mij om te verduidelijken of het hier om pedagogische of didactische stappen ging. In dit geval heeft de didactiek de overhand, hoe activeer ik de leerlingen, hoe stimuleer ik ze een ontdekkende houding te hebben? Maar als onderwijsprofessional is de pedagogiek natuurlijk altijd aanwezig.

Met mijn mede-keuze-uur docenten hebben we een handout gemaakt, zoals Aldert aangaf ziet dit er mooi en concreet uit maar in de praktijk werkte het niet zoals we voor ogen hadden. In november hebben we de eerste sessie keuzeuren geƫvalueerd en hebben we een rubric toegevoegd zodat leerlingen weten waar ze op beoordeeld worden en heb ik de stappen proberen te concretiseren door de leerlingen tussendoelen te laten formuleren.

Ik heb gekozen om de les te ondersteunen door middel van een lesson-up, dit omdat ik dit passend acht voor een kleine groep leerlingen, je krijgt direct feedback van de leerlingen (bijvoorbeeld wij het woordweb), bij een grotere groep is het voor mij lastiger omdat ik heb gemerkt dat leerlingen dan vaak andere dingen op hun laptop aan het doen zijn dan zich te concentreren op mijn les. Voor een volgende keer ga ik waarschijnlijk niet kiezen voor een lesson-up omdat het in een dergelijke kleine groep ook heel waardevol is om een groepsdiscussie te voeren en bijvoorbeeld gezamenlijk een woordweb te maken op een groot stuk papier, zodat de creatieve sappen gaan stromen!

Met het oog op de toekomst:
Ik vond het erg leuk om deze les te geven, ik heb geleerd dat een goede voorbereiding het halve werk is. Ik heb geleerd dat ik meer bronnen mag verbinden aan mijn ervaringen en dat ik kritisch moet kijken naar de werkvormen die ik inzet (waarom kies ik bijvoorbeeld voor een digitale werkvorm). Ik mag nog veel leren op het vlak van didactisch coachen en ga technieken uit het boek Didactisch Coachen (Faber en Voerman, 2021) toepassen bij de volgende reeks keuzeuren, dit omdat ik merkte dat het voor sommige leerlingen moeilijk is om vorm te geven aan een dergelijke open opdracht.





Literatuurlijst en bronvermelding:


Faber, F. & Voerman, L. (2021) Didactisch Coachen (10e druk). De Weijer Uitgeverij

NHL Stenden (2021). Studiehandleiding AD Didactisch Educatief Professional.


Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Uitgeverij Pica


Zuiderman, D. (2014, 12 juni). Bloom's taxonomie Xplained [Video]. Youtube. Geraadpleegd op 20 september 2022, van https://youtu.be/5OG2NpzQsEs

Reacties