Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Ervaring 2

                                        

Mijn tweede ervaring



April 2022

Welke leeruitkomsten toon ik aan met deze ervaring:
A.3a Lerenden ervaren een positief leerklimaat in fysiek veilige omstandigheden.
A.3b Lerenden voelen zich vrij om fouten te maken.
A.3c Lerenden vertrouwen de Didactisch Educatief Professional.
A.3d De Didactisch Educatief Professional communiceert duidelijk de verwachtingen.
A.3e De Didactisch Educatief Professional draagt aantoonbaar bij aan groepsvorming en groei.
A.4a De Didactisch Educatief Professional verdiept zich aantoonbaar in de leefwereld en culturele achtergronden van de doelgroep.
A.4b De doelgroep voelt zich qua leefwereld en cultuur begrepen.
A.4c De lerende ervaart de communicatie met de Didactisch Educatief Professional minimaal als functioneel voldoende.
A.4d De interactie van de Didactisch Educatief Professional wordt door de lerende zowel positief als begrepen ervaren.
A.4e De Didactisch Educatief Professional staat open voor feedback vanuit de doelgroep.


Beschrijving:
Wij ervaren op school veel problemen met betrekking tot het pedagogisch klimaat. Leerlingen vertonen veel uitdagend gedrag, we hebben te maken met ongeoorloofd verzuim, schorsingen en veel incidenten. Het lukt ons als team niet het tij te keren. In vergaderingen komt naar voren dat een aantal docenten deze problemen niet ervaart, dat wekte mijn nieuwsgierigheid: wat doen deze docenten anders, wat kunnen andere docenten leren van deze aanpak? 
Voor deze ervaring heb ik Lambert (docent DTE, economie) gevraagd of ik mag observeren tijdens zijn les aan de tweede klas. Ik koos voor deze combinatie omdat Lambert door leerlingen wordt gezien als een goede docent waarbij ze zich veilig voelen, waar het fijn is in de klas en waar ze het meest leren. Ik heb als houvast voor deze observatie de zes rollen van de leraar gebruikt (Slooter, 2018). Mijn onderzoeksvraag voor deze ervaring was:
Welke factoren dragen bij aan het goed verlopen van een les van 45 minuten en welke factoren werken belemmerend?
Structuur, korte instructies, gebruik van activerende werkvormen en digitale middelen en een positieve benadering van leraar naar leerling dragen bij aan het goed verlopen van een les.
Een planning die te kort is voor de duur van de les en een te groot aantal leerlingen in de klas belemmeren het goed verlopen van een les.


Met het oog op de toekomst:
Ik heb van deze ervaring geleerd dat je door te observeren waardevolle informatie kunt krijgen en veel kunt leren van collegae die veel ervaring hebben. Ik heb in het vorige en huidige schooljaar veel lessen van verschillende docenten mogen observeren. Terugkijkend op deze ervaring is dit een katalysator geweest voor mijn leerproces: ik kijk graag eerst mee en ga daarna met deze informatie mijn eigen draai geven aan het verzorgen van onderwijs.

Aldert vroeg mij te kijken naar welke van de zes rollen van de leraar niet of niet voldoende ingezet wordt wanneer leerlingen dergelijk uitdagend gedrag laten zien: ik ben van mening dat in dit geval geen van de zes rollen voldoende aanwezig zijn maar dat de meeste winst te behalen is door ons eerst te focussen op de rol van de pedagoog en ons hier verder in te bekwamen. Aldert gaf mij ook de tip om de observaties in het vervolg te doen met behulp van de observatielijst van Martie Slooter (Martie Slooter Academie, 2019) deze heb ik bij latere observaties gebruikt en ook wordt dit formulier schoolbreed toegepast bij observaties ten behoeve van de bekwaamheidsdossiers van docenten. 

Ik heb in deze ervaring de cirkel nog niet rond gemaakt, want wat ga je vervolgens doen met de informatie die je wint uit de observatie? In dit huidige schooljaar heb ik samen met Tineke (onderwijsassistent), Marije (studiebegeleider) en Eveline (zorg coördinator) de observatiecyclus weten te borgen. Tineke, Marije en ik observeren ieder drie lesuren in alle klassen na alle vakanties, onze bevindingen noteren we in een gezamenlijk document, vervolgens bespreken we dit met Eveline en de coaches van de betreffende klas, eventuele afspraken worden in het document genoteerd en we plannen een vervolgafspraak na drie/vier weken om te beoordelen wat voor effect de afspraken hebben.





                                            

                                            












Literatuurlijst & bronvermelding


NHL Stenden (2021). Studiehandleiding AD Didactisch Educatief Professional.

Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Uitgeverij Pica

Slooter, M. (2019). Lesobservatieformulier Martie Slooter Academie. Martie Slooter Academie. Geraadpleegd op 9 november 2022, van https://martieslooteracademie.nl/xuthoods/2019/10/De-zes-rollen-van-de-leraar-niveau-1-2019-Lesobservatieformulier-Martie-Slooter-Academie.pdf






Reacties