Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Ervaring 7


Mijn zevende ervaring 

December 2022

Welke leeruitkomsten toon ik aan met deze ervaring:
A.4a De Didactisch Educatief Professional verdiept zich aantoonbaar in de leefwereld en culturele achtergronden van de doelgroep.A.4b De doelgroep voelt zich qua leefwereld en cultuur begrepen.
B.1a Het team ervaart de Didactisch Educatief Professional als functioneel teamlid.
C.1a De beroepscontext van de Didactisch Educatief Professional herkent en erkent de Didactisch Educatief Professional als een professioneel functionaris.
C.2a De Didactisch Educatief Professional kent zijn eigen handelen en kan de kwaliteit daarvan benoemen.
C.2c De Didactisch Educatief Professional documenteert zijn handelen en de kwaliteit daarvan op een zodanige wijze dat hij dit functioneel af kan stemmen met de leerkracht/docent of andere functionarissen binnen de beroepscontext.
C.2d De analyse en beschrijving van het handelen en de kwaliteit daarvan van de Didactisch Educatief Professional biedt aanknopingspunten voor ontwikkel-interventies.
C.3a In het onderwijs waar Didactisch Educatief Professional bij betrokken is zijn kwaliteitsverbeteringen aan te wijzen die gerelateerd kunnen worden aan de professionele ontwikkeling van de Didactisch Educatief Professional.
C.3b De professionele ontwikkeling van de Didactisch Educatief Professional is meetbaar en navolgbaar voor de leerkracht/docent en/of andere betrokkenen in de beroepscontext.
C.3c De Didactisch Educatief Professional stelt in overleg met de leerkracht/docent een plan voor zijn professionele ontwikkeling op en maakt hierbij gebruik van relevante, bestaande methoden.

Beschrijving:
Tijdens het onderwijsevent van 15 november 2022 volgde ik twee workshops: " Wie of wat ben ik." en "Boost your brain." Tijdens de pitch die eerder tijdens een onderwijsdag werd gegeven werd mij duidelijk dat de eerste workshop zou gaan over genderidentiteit, twee leerlingen op onze school identificeren zich als non-binair en ik hoopte hen door het volgen van deze workshop beter te kunnen begrijpen en begeleiden. 

Het is voor leerlingen belangrijk dat docenten op een respectvolle wijze aandacht geven aan sekse, gender en seksuele diversiteit zodat leerlingen zichzelf accepteren, dit draagt bij aan het welzijn van onze leerlingen (handreiking Sekse, gender en seksuele diversiteit Rutgers, 2021). 

Mijn doel voor deze workshop vloeit hier uit voort: “Hoe kan ik leerlingen begeleiden die vragen hebben over hun genderidentiteit?”
Na afloop van de workshop zal ik mijn bevindingen delen met mijn collega's, omdat dit voor hen ook relevante informatie is.
Ik heb mijn doel niet kunnen behalen omdat de insteek van de workshop anders was dan ik had verwacht. Ik had handreikingen verwacht maar we kregen een open gesprek over gender en hoe wij gendervooroordelen beleven, het ging niet over genderidentiteit en leerlingen die daarmee dealen. Ik heb actief geluisterd en meegedaan.
Ik heb de volgende feedback gegeven aan Liske, Andreas, Christiaan en Maxime:
Ik zag in Liske een verhalenvertelster, als zij praat dan luister je! Ik zag in Andreas een gespreksleider, hij treedt graag en goed op de voorgrond. Ik zag Christiaan nuanceren en een andere blik laten zien op onderwerpen. Ik zag in Maxime een facilitator, dankzij haar liep het vloeiend.

Met het oog op de toekomst:
Ik zal in de toekomst mijn blik geopend houden en niet mijn eigen invulling verzinnen voor een nog te volgen workshop. Dankzij de workshop ben ik mij wel meer gaan verdiepen in het onderwerp en heb ik veel gehad aan de handreiking van Rutgers. Ik vind het lastig om concrete en rijke feedback te geven, ik merk dat ik vaak wat langer verwerkingstijd nodig heb om dit goed te kunnen formuleren, ik wil mezelf in het tweede studiejaar deze tijd gunnen en me hier meer in verdiepen, het boek Didactisch Coachen (Faber en Voerman, 2021) kan mij hier goed bij helpen evenals de kunst afkijken bij Aldert, Erik, Greetje en Tabitha! 




Literatuurlijst en bronvermelding:

Faber, F. & Voerman, L. (2021) Didactisch Coachen (10e druk). De Weijer Uitgeverij

NHL Stenden (2021). Studiehandleiding AD Didactisch Educatief Professional.

Rutgers (2021). Handreiking sekse, gender en seksuele diversiteit. Geraadpleegd op 26 november 2022 , van 
 https://shop.rutgers.nl/nl/webwinkel/handreiking-sekse-gender-en-seksuele-diversiteit/51576
 

Reacties