Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Ervaring 4

Mijn vierde ervaring 

Mei 2022

Welke leeruitkomsten toon ik aan met deze ervaring:
B.1a Het team ervaart de Didactisch Educatief Professional als functioneel teamlid.
B.1b Het team ervaart dat de Didactisch Educatief Professional effectief aansluit bij de werkprocessen.
B.1d De Didactisch Educatief Professional is als teamlid ontvankelijk voor feedback.
B.1e De Didactisch Educatief Professional vraagt actief om advies aan leerkracht/docent, andere teamleden of deskundigen.
B.1f De Didactisch Educatief Professional doet aantoonbaar inspanningen om zijn eigen functioneren als teamlid te optimaliseren.


Beschrijving:
Ieder jaar gaan de tweede klassen op schoolreis naar Walibi, ik werd gevraagd om als begeleider mee te gaan, ontzettend leuk want ik ben gek op achtbanen! De groep leerlingen staat als zeer uitdagend bekend, ik hoopte hen deze dag een veilige plek te kunnen bieden en dat ze een positieve ervaring op kunnen doen in het contact met docenten en ondersteuners, ik wilde tevens ook dat de andere begeleiders mijn aanwezigheid als helpend en functioneel zouden ervaren. Ter voorbereiding heb ik aan de begeleidende docenten gevraagd waar ik op moest letten, tijdens dit overleg hebben we ook praktische zaken afgestemd.
De dag verliep goed, het was ontzettend gezellig. Collega Anna en ik stegen enorm in de achting van de leerlingen omdat wij met hen in achtbanen durfden en ook gingen! De terugreis verliep prima, een aantal keer moesten we vragen of de muziek zachter mocht maar dat was het dan ook!
Na afloop heb ik aan mijn collega's feedback gevraagd over mijn aanwezigheid en ze waren hier blij mee.


Met het oog op de toekomst:
Aldert vroeg me om te gaan bekijken en te onderzoeken welk gedrag deze leerlingen laten zien en daardoor inzicht te verkrijgen: hoe ik dan kan handelen. Dit is concrete feedback waarmee ik iets kan, en ik heb dit ook toegepast in latere situaties (bijvoorbeeld bij observaties en gesprekken met leerlingen). Hij tipte mij ook me te verdiepen in de fases van groepsvorming, hier wil ik tijdens mijn tweede studiejaar een ervaring aan verbinden. 
Ik was voorafgaand aan deze ervaring huiverig voor de groep. Ik heb door mee te gaan op deze schoolreis gemerkt dat de groepsdynamiek geen statisch ding is, het is afhankelijk van allerlei factoren, zo was deze 'moeilijke groep' ontzettend gezellig en aardig voor elkaar tijdens deze dag. Ik neem mee dat leerlingen iedere keer weer mijn onbevooroordeelde zelf verdienen, daarmee laat ik hopelijk zien dat het leren een proces is, dat fouten maken mag en dat je daarna opnieuw kunt beginnen. Ik heb geleerd dat mijn kracht als onderwijsprofessional het contact met leerlingen is en ze vanuit de relatie mogen begeleiden, dit past bij de rol van pedagoog van (De zes rollen van de docent, Slooter, 2018) 

                                    




Literatuurlijst en bronvermelding:

NHL Stenden (2021). Studiehandleiding AD Didactisch Educatief Professional.

Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Uitgeverij Pica

Reacties