Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Ervaring 3



Mijn derde ervaring en powerpoint

Mei 2022

Welke leeruitkomsten toon ik aan met deze ervaring:
A.1a Beheerst de leerstof qua kennis en vaardigheden en brengt deze over.
A.1b Onderhoudt zijn vakmatige kennis en vaardigheden door contacten met het betreffende werkveld.
A.2a Leerprocessen zijn aantoonbaar effectief en dit is te herleiden naar bijdragen van de Didactisch Educatief Professional.
A.2b Demonstreert beroepsmatige handelingen zodat lerenden het begrijpen.
A.2c De Didactisch Educatief Professional kent verschillende pedagogische en didactische interventies en toepassingsmogelijkheden.
A.2d De Didactisch Educatief Professional levert een methodische beoordeling/inschatting/typering van de lerende zodat hij een onderbouwde keuze voor interventies kan voorstellen.
B.1a Het team ervaart de Didactisch Educatief Professional als functioneel teamlid.
B.1b Het team ervaart dat de Didactisch Educatief Professional effectief aansluit bij de werkprocessen.
B.1c Teamleden zijn steeds op de hoogte van de didactische aanpak van de Didactisch Educatief Professional doordat hij dit uitlegt en verantwoordt.
B.1d De Didactisch Educatief Professional is als teamlid ontvankelijk voor feedback.
B.1e De Didactisch Educatief Professional vraagt actief om advies aan leerkracht/docent, andere teamleden of deskundigen.
B.1f De Didactisch Educatief Professional doet aantoonbaar inspanningen om zijn eigen functioneren als teamlid te optimaliseren.


Beschrijving:
Tijdens het vorige schooljaar begeleide ik klas 1b bij hun huiswerkuur. Deze klas is erg betrokken bij elkaar en dat heeft een hoop voordelen maar een groot nadeel is dat ze door de grote betrokkenheid veelvuldig met elkaar in dramatische situaties belanden, omdat ze zich bemoeien met zaken waar ze beter ver bij vandaan kunnen blijven.

Het is belangrijk dat je bewust wordt van je eigen aandeel in conflicten, zodra je hier bewust van bent kun je reflecteren op gedrag en ervoor kiezen om op een positieve manier bij te dragen aan een conflict. Ik heb in overleg met de coach van deze leerlingen (Esther van den Berg) gekozen om het systeem van de dramadriehoek (Stephan Karpman) toe te passen. Deze dramadriehoek maakt volgens de TA Academie (z.d.) in korte tijd ineffectieve communicatie duidelijk, te voorspellen en te veranderen.

Mijn doel voor deze ervaring was: “De leerlingen van de 1e klas in een lesuur bewust maken van hun eigen aandeel in conflictsituaties.”

Op de website deleukstementor.nl vond ik een les die goed aansluit bij het doel van mijn ervaring. Ik heb de powerpoint zo aangepast dat ik een programma en lesdoel toe kon voegen.
Tijdens de les blijkt dat de leerlingen het niet goed snappen en zichzelf niet in de rollen herkennen, na een improvisatie van onze kant (we doen een individuele opdracht klassikaal en laten een filmpje zien van ruziƫnde kinderen) komt het binnen en komen de leerlingen met voorbeelden uit hun eigen leven.
De sfeer in de groep was veilig en leerlingen durfden vrij te spreken.


Met het oog op de toekomst:
Aldert gaf mij als feedback bij deze ervaring om meer te koppelen naar bronnen, zoals ik beschrijf in de ervaring begroeten Esther en ik de leerlingen bij de deur, dit past bij de rol van de gastheer zoals Martie Slooter (2019) dit beschrijft in haar boek; 'De zes rollen van de leraar." Ik vergeet dit vaker te doen, ik neem dit mee naar latere ervaringen en mijn volgende studiejaar. 

Ik heb tijdens deze ervaring geleerd dat wanneer je aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen ze meer gemotiveerd zijn om te leren, het wordt betekenisvoller voor hen. Zoals Ytsje ook aangeeft in haar feedback, soms denk je een gouden les in handen te hebben maar komt het niet over bij de leerlingen: incasseren, leer ervan en ga door!








Literatuurlijst en bronvermelding

De leukste mentor. (z.d) Dramadriehoek. Geraadpleegd op 19 mei 2022 en 1 september 2022, van https://www.leukstementor.nl/groep/dramadriehoek
NHL Stenden (2021). Studiehandleiding AD Didactisch Educatief Professional.
Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Uitgeverij Pica
TA Academie. (z.d.) Dramadriehoek. Geraadpleegd op 21 mei 2022, van https://ta-academie.nl/kennisbank/dramadriehoek/

Reacties