Door het inleveren van dit product verklaar ik dat het product eigen werk is en dat het vrij is van fraude zoals in het onderwijs- en examenreglement artikel 6.17 lid 4 sub f, g en h is beschreven.

Ervaring 8

Mijn achtste ervaring 

Oktober 2022

Welke leeruitkomsten toon ik aan met deze ervaring:
A.1a Beheerst de leerstof qua kennis en vaardigheden en brengt deze over.
A.1b Onderhoudt zijn vakmatige kennis en vaardigheden door contacten met het betreffende werkveld.
A.2a Leerprocessen zijn aantoonbaar effectief en dit is te herleiden naar bijdragen van de Didactisch Educatief Professional.
A.2b Demonstreert beroepsmatige handelingen zodat lerenden het begrijpen.
A.2c De Didactisch Educatief Professional kent verschillende pedagogische en didactische interventies en toepassingsmogelijkheden.
A.2d De Didactisch Educatief Professional levert een methodische beoordeling/inschatting/typering van de lerende zodat hij een onderbouwde keuze voor interventies kan voorstellen.
A.3a Lerenden ervaren een positief leerklimaat in fysiek veilige omstandigheden.
A.3b Lerenden voelen zich vrij om fouten te maken.
A.3c Lerenden vertrouwen de Didactisch Educatief Professional.
A.3d De Didactisch Educatief Professional communiceert duidelijk de verwachtingen.
A.3e De Didactisch Educatief Professional draagt aantoonbaar bij aan groepsvorming en groei.
A.4a De Didactisch Educatief Professional verdiept zich aantoonbaar in de leefwereld en culturele achtergronden van de doelgroep.
A.4b De doelgroep voelt zich qua leefwereld en cultuur begrepen.
A.4c De lerende ervaart de communicatie met de Didactisch Educatief Professional minimaal als functioneel voldoende.
A.4d De interactie van de Didactisch Educatief Professional wordt door de lerende zowel positief als begrepen ervaren.
A.4e De Didactisch Educatief Professional staat open voor feedback vanuit de doelgroep.


Beschrijving:
Ik heb tijdens mijn didactisch practicum een les Oekraïens gegeven. Dit is ontstaan door dat ik zelf Oekraïens ben gaan leren omdat wij drie Oekraïense leerlingen op school kregen. Ik vond het erg lastig om de juiste vorm te vinden, ik heb zelf beperkte kennis van het Oekraïens en ik vond het moeilijk om in te schatten wat dan interessant is om over te brengen: Wat ik wil mijn studenten leren? Dit heeft me doen realiseren dat het belangrijk is om te weten welke voorkennis je leerlingen al hebben. Ik heb aangenomen dat geen van mijn studenten reeds het Oekraïens machtig is en dat klopte gelukkig! Ik maakte de keuze om een aantal letters te leren aan mijn studiegenoten, ik deelde een formulier met daarop het Oekraïense alfabet en de Nederlands uitspraak, de te behandelen letters heb ik een andere kleur gegeven op het formulier. 
Ik kreeg concrete feedback van mijn studiegenoten en Greetje en Tabitha (de volledige feedback is te zien in de film van minuut 20), ik heb de feedback verwerkt in een mindmap:


Met het oog op de toekomst:
Deze ervaring heeft mij geleerd dat ik meer mag vertrouwen op mijn kunnen: Ik kan dit! Door het filmen van jezelf krijg je veel informatie en zie je hoe je voor de klas staat, in eerste instantie erg confronterend maar ik heb er veel van geleerd, het belangrijkste: dat ik geen irritante stem heb. Ik heb lesson-up vaker als tool gebruikt bij lessen maar ik wil me in de toekomst richten op andere manieren om leerlingen te activeren, omdat ik lesson-up vrij statisch vind, leerlingen zijn toch erg gefocust op hun eigen scherm, andere werkvormen kunnen passender zijn. Hanneke gaf mij als feedback om via een ask-back vraag aan leerlingen te achterhalen of je lesdoel bereikt is, dit vind ik een waardevolle tip en dit ga ik zeker gebruiken. 





Literatuurlijst en bronvermelding

NHL Stenden (2021). Studiehandleiding AD Didactisch Educatief Professional.
Talennet Oekraiens. (z.d.) Het alfabet. Geraadpleegd op 27 september 2022, van Het alfabet - Talennet Oekra�ens (oekraiensetaal.nl)

Reacties